معرفی کتاب

کتاب "شیمی آلی محاسباتی" حاصل کارهای پژوهشی و تجربیات دکتر محمد زمان کسایی و دکتر حسن زندی می باشد. به طوری که پس از برگزاری بیش از ده کارگاه "آموزش کاربردی نرم افزارهای شیمی" در دانشگاه­های مختلف برای علاقمندان توسط دکتر حسن زندی، این کتاب حاصل گردید. به کمک این کتاب می توانید با نحوه محاسبه خواص کوانتومی مواد آشنا شده و روش بررسی دقیق ساختارهای حالت‌گذار در سازوکار واکنش­ها و نوآرایی­ها، ساختارهای حالت برانگیخته، به ‌دست آوردن شکل و انرژی اوربیتال­های مولکولی، هیبریداسیون و بار اتمی دقیق اتمها، اندازه گیری کمی و مقایسه آروماتیسیته برای انواع حلقه های آروماتیک در مولکول­های آلی، معدنی، بیولوژیکی، دارویی، نانومواد و حتی در ساختارهای حالت‌گذار و بسیاری از موارد دیگر را بیاموزید. همچنین در پایان هر فصل تمرین­هایی برگرفته از مقالات علمی ISI به همراه جواب گنجانده شده است که برخی از کاربردهای پژوهشی مطالب داخل فصل را نشان می­دهد. مزیت این کار، در این است که خواننده می تواند با تطبیق آموزه های خود، سؤالات و تمرین­های کتاب را پاسخ دهد و برای انجام پروژه­های تحقیقاتی دیگر به خودش اعتماد کافی را داشته باشد.

 

پیشگفتار مؤلفان

با توجه به روند رو به رشد پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور، میتوان به اهمیت پژوهش و تولید علم پی برد. امروزه علم با سرعت بسیار زیاد و در جهات مختلف در حال پیشرفت و گسترش است. علم شیمی در مقایسه با سایر علوم پایه یک علم نو پا است، اما با بهرهگیری از سایر علوم و پیشرفتهای دستگاهی و کامپیوتری در پنجاه سال اخیر رشد فوق العاده چشمگیری به خصوص در کشورهای صنعتی داشته است. از آنجائیکه برای پژوهش در اکثر علوم به شناخت خواص و ویژگیهای مواد مختلف احتیاج است، بنابراین علم شیمی در رشد صنعتی یک کشور نقش کلیدی و زیربنایی دارد. خوشبختانه علم شیمی در کشور ما به واسطه اساتید برجسته، پژوهشگران و دانشجویان ممتاز در سالهای اخیر، پیشرفت چشمگیری داشته است.

شیمی به واسطه پیشرفت کامپیوتر و نرمافزارهای کوانتومی در دو دهه اخیر در زمینه شیمی محاسباتی نیز پیشرفت قابل ملاحظهای داشته است. پس میتوان یک شاخه جدید به علم شیمی تحت این عنوان اضافه کرد. با استفاده از نرمافزارهای محاسباتی که روز به روز، به تعدادشان افزوده و کاربردشان آسانتر میشود، میتوان خواص کوانتومی مواد را محاسبه و با یکدیگر مقایسه نمود. از این رو استفاده از این نرمافزارها به دلیل جدید بودن و کاربری ساده آن در رشتههای شیمی آلی، شیمی معدنی، شیمی فیزیک، بیوشیمی، بیوفیزیک، علوم دارویی، فیزیک، نانو و ... کاربرد روزافزونی پیدا کرده است. بررسی دقیق ساختارهای حالت گذار در مکانیسم واکنشها و نوآراییها، بررسی ساختارهای حالت برانگیخته، بدست آوردن شکل و انرژی اربیتالهای مولکولی، هیبریداسیون و بار اتمی دقیق اتمها، اندازهگیری کمی و مقایسه آروماتیسیته برای انواع حلقههای آروماتیک در مولکولهای آلی، معدنی، بیولوژیکی، دارویی، نانومواد و حتی در ساختارهای حالت گذار و بسیاری از موارد دیگر تنها قسمتی از کاربرد منحصر به فرد شیمی محاسباتی است.

دانش پایهای شیمی، کامپیوتر خانگی با قدرت مناسب و نرمافزارهای مربوطه سه فاکتور از مهمترین موارد لازم برای پژوهش در زمینه شیمی محاسباتی است. این نوع پژوهش میتواند در کنار آزمایشهای تجربی و به عنوان تکمیل کننده آن باشد یا به صورت مستقل و کاملاً تئوری انجام شود. به همین خاطر محققین زیادی به این نوع پژوهش روی آوردهاند. در سالهای اخیر کتابهای مختلفی در این زمینه منتشر شده است که هر کدام به بررسی جنبه های مختلف شیمی محاسباتی پرداخته است اما در این کتاب سعی شده ضمن توضیح ساده و مختصر مطالب با ارائه مثالهای حل شده، رویکرد کاربردی و پژوهشی داشته باشد. این کتاب ابتدا به آموزش قدم به قدم نرم افزارهای هایپرکم، گوسین، گوسویو و اسپارتان میپردازد و سپس با ارائه مثالهای ساده، کاربردهای آنرا به نمایش میگذارد. همچنین در پایان هر فصل تمرینهایی برگرفته از مقالات علمی ISI به همراه جواب گنجانده شده است که برخی از کاربردهای پژوهشی مطالب داخل فصل را نشان میدهد. امید است این کتاب برای علاقمندان و دانشجویان مفید واقع شود.

 

جهت تهیه کتاب

 

 20 درصد تخفیف برای اعضای انجمن شیمی ایران

جهت تهیه کتاب می توانید با شماره همراه  09391359513 جناب آقای ادیب تماس حاصل فرمایید.

 

نکته: معرفی کتاب در سایت انجمن مبنی بر تایید محتوای علمی نمی باشد.