معرفی و اهداف کنفرانس :

حرکت مداوم کشورها به سمت صنعتی شدن در کنار واقعیت رشد جمعیت و افزایش تمایل به شهرنشینی الزاما منجر به افزایش تولید انواع پسماند شهری و صنعتی و شیرابه‌ و فاضلاب‌ حاوی آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌گردد . کشورهای صنعتی برای تضمین چرخه فعالیت‌های صنعتی و شهری خود در سایه توسعه پایدار از سال‌ها پیش برنامه‌های جامعی را در راستای کاهش تولید و نیز بازیافت، بازگردانی و استفاده مجدد از پساب‌ و پسماند و فاضلاب‌ تولیدی خود در دستور کار قرار داده‌اند و قوانین جامعی را نیز به عنوان پشتوانه اجرایی این دست برنامه‌ها تدوین و تصویب نموده‌اند .

با وجود اینکه در ایران نیز در متن قوانین الزامات زیست‌محیطی گوناگونی گنجانده شده اما اراده عملی جهت اجرای این مهم مگر در چند سال اخیر و آن هم بیشتر در حوزه پسماند و فاضلاب‌ شهری مشاهده نشده است . این عدم تحرک را می توان متأثر از ضعف الزامات قانونی یا عدم دسترسی به دانش فنی کافی، مطمئن و کم‌هزینه و یا ناآگاهی بدنه مدیریتی مؤسسات، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و هر مجموعه دیگری که به نوعی در تولید پسماند و فاضلاب نقشی دارد دانست .

در شرایط حاکم قدم اول برای غلبه بر مشکل، مطالعه وضعیت کنونی و نیز آگاه‌سازی طبقات درگیر و به طور کلی آماده‌سازی هر آنچه که در وادی عمل مورد نیز می‌باشد تعیین می‌گردد . رسالت اولین همایش ملی مدیریت پسماند و فاضلاب‌ صنعتی، بیمارستانی و دارویی در واقع تلاش برای سازماندهی و یکپارچه‌سازی همه داشته‌های کنونی کشور در زمینه شناسایی و ارائه راهکارهای مدیریت پسماند و فاضلاب‌ در حوزه‌های صنعت، بیمارستانی و دارویی می‌باشد . این حرکت در صورتی که مطابق اهداف مدنظر سیاست‌گذاران همایش پیش رود به صورت رویدادی سالیانه و هرسال با اتکا به نتایج دوره‌های پیشین تکرار خواهد شد و در آن صورت است که خواهد توانست پایگاه داده‌ای جامع پدید آورد که با ممکن ساختن معرفی طرفین درگیر در تولید پسماند و فاضلاب‌ و گروه‌های فعال در تصفیه و امحا و دفع پسماند و فاضلاب، به چرخه بازیافت، بازگردانی و کاهش تولید پسماند و فاضلاب تحرکی درخور بخشد .

به امید آن روز .

 

محورها:

همایش ملی مدیریت پسماند و فاضلاب صنعتی، بیمارستانی و دارویی با تمرکز بر دو حوزه کلی فعالیت خواهد کرد. حوزه اول صنایعی همچون صنایع نفت و گاز، پالایشگاهی، پتروشیمی‌، فلزی، رنگ، شوینده‌، سلولزی، نساجی، غذایی و  دیگر صنایعی از این دست می ‌باشد. حوزه دوم متمرکز بر صنایع دارویی و نیز بیمارستان‌ها می‌باشد. به دلیل کمتر مورد توجه قرار گرفتن حوزه دوم شورای سیاست‌گذاری همایش تصمیم گرفت تا برای تاکید بیشتر، این بخش به عنوان حوزه‌ای مجزا و نه در کنار سایر گزینه‌ها دیده شود و بدین ترتیب در عنوان همایش نیز "دارویی و بیمارستانی" در کنار "صنعتی" قرار گرفت.

همایش IHPWM به طور کلی در محورهای زیر برگزار خواهد شد. این محورها نشان‌دهنده فضای کلی همایش هستند و هرگز به این معنی نیست که موارد مرتبط با عنوان همایش که در محورها معرفی نشده اند، جایی در این همایش ندارند.

 

  1. شناسایی و طبقه بندی و معرفی عوامل آلودگی در پسماندها و فاضلاب ها
  2. معضلات عدم تصفیه مناسب فاضلاب‌های صنعتی، بیمارستانی و دارویی
  3. بررسی وضعیت موجود نحوه دفع پسماندها و فاضلاب‌ها و پساب‌های صنعتی، بیمارستانی و دارویی در ایران
  4. آثار تخلیه فاضلاب های صنعتی، بیمارستانی و دارویی به شبکه فاضلاب شهری
  5. راهکارها و فناوری‌های مهندسی سبز در جهت کاهش نشر
  6. راهکارها و فناوری‌های تصفیه و امحا در جهت حذف
  7. راهکارها و فناوری‌های Zero Emission در جهت تبدیل و یا بازیافت/بازچرخانی
  8. فناوری‌های نوین: فناوری‌های زیستی، فناوری‌های نانو، فناوری‌های ترموشیمیایی، فناوری‌های فیزیکوشیمیایی
  9. روشهای نوین آنالیز و ارزیابی مواد آلوده و مضر در فاضلاب، پساب و پسماند
  10. نرم‌افزارهای حوزه مدیریت پسماندها و فاضلاب ها و نمونه های موردی
  11. مدیریت، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در تفکیک، جمع آوری، انتقال و دفع اصولی پسماندها
  12. قوانین، مقررات و آیین نامه‌های ملی و بین المللی
  13. استانداردهای مرتبط، استانداردسازی و مطالعات تطبیقی
  14. فرهنگ، آموزش عمومی و مشارکت‌های مردمی
  15. راهکارها و مدل های اقتصادی در مدیریت پسماند و فاضلاب

 

مهلت ارسال مقالات ۲۰ تا ۲۵ مهر
اعلام نتایج داوری ۲۰ تا ۲۵ آبان
مهلت ثبت نام تا ۵ آذر

 

آدرس دبیرخانه:

تهران، خیابان انقلاب، جنب سینما سپیده، کوچه‌ی اسکو، ساختمان اسکو، طبقه ۵، واحد ۲۹
کدپستی: ۱۴۱۷۸۳۳۳۴۵

تلفکس: ۶۶۴۷۸۵۲۰ - ۰۲۱

وبسایت همایش:  www.ihpwm.ir

رایانامه: 

info.ihpwm@gmail.com

info@ihpwm.ir