یکی از راههایی که شیمیدانان قادر به جهت دهی یک واکنش هستند کنترل سرعت واکنش ها می باشد. سرعت واکنش، عبارت از تغییر غلظت هر یک از مواد اولیه یا مواد حاصل نسبت به زمان انجام واکنش است. در واقع، سرعت یک واکنش، روند تبدیل مواد واکنش دهنده به محصول در مدت زمان معینی را نشان می‌دهد. سرعت واکنشها یکی از مهمترین بحثها در سینیتیک شیمیایی است.

کتاب حاضر، در بر گیرنده مبانی سینتیک شیمیایی برای ترکیبات کئوردیناسیونی (مربع مسطح، چهاروجهی، هشت وجهی) و آلی فلزی و همچنین انواع واکنشهای آنها مانند جانشینی، افزایش اکسایشی، حذف کاهشی، اکسایش-کاهش و انتقال الکترون می باشد. بعلاوه، ایزومرهای مختلف مشاهده شده برای کمپلکسهای معدنی مورد مطالعه قرار می گیرند.

در فصل اول این کتاب، مبانی سینتیک (سرعت یک واکنش شیمیایی) شامل قوانین ساده سرعت و نمودارهای واکنش که برای تشخیص مکانسیم‌های مختلف ضروری هستند و همچنین مکانیسم واکنشهای ترکیبات کئوردیناسیون بررسی خواهند شد. در فصل دوم، انواع روشهای تجربی برای تعیین سرعت واکنشها مانند روشهای جریان پیوسته، جریان خاموش، جریان متوقف، روشهای آسایش، جهش دما، فتولیز فلش یا لیزری، رادیولیز ضربانی، اسپکتروفتومتری، فلوئورسانس، روشهای الکتروشیمیایی و غیره ارائه می شوند. در فصلهای سوم و چهارم بترتیب واکنشهای جانشینی در کمپلکسهای مربع مسطح و هشت وجهی مورد مطالعه قرار می گیرند که در آنها اثر پارامترهای مختلفی همچون اثرات گروه ترک کننده، نوکلئوفیل وارد شونده و حلال بررسی خواهند شد. در فصلهای پنجم و ششم بترتیب واکنشهای جانشینی در کمپلکسهای آلی فلزی و واکنشهای افزایش اکسایشی و حذف کاهشی بیان می گردند. در فصل هفتم، واکنشهای اکسایش-کاهش شامل انتقال الکترون کره درونی و کره بیرونی و در فصل هشتم، ایزومری هندسی و نوری و تغییر شیمی فضایی برای کمپلکسهای مختلف آورده شده اند.

این کتاب به منظور استفاده اساتید و دانشجویان علاقمند به کسب اطلاعات در زمینه سینتیک، ترمودینامیک و مکانیسم واکنشهای معدنی نوشته شده است و امیدوارم بدین وسیله گام مفیدی در راستای توسعه دانش شیمی معدنی برداشته شده باشد.

قابل ذکر است این کتاب برای اعضای انجمن شیمی ایران با 20% تخفیف از انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر قابل تهیه است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تهیه کتاب، با شماره های 64543516 و 66498868  تماس حاصل فرمایید.

نکته: معرفی کتاب در سایت انجمن مبنی بر تایید محتوای علمی نمی باشد.