اوربیتال های مولکولی کمپلکس های فلزی  واسطه

کتاب اوربیتال مولکولی کمپلکس های فلزی  واسطه نوشته ایو ژان (به فرانسه) و برگردان به انگلیسی کولین مارزدن، اولین کتابی است که به صورت تخصصی در زمینه  نظریه اوربیتال مولکولی در ترکیبات معدنی و کمپلکسهای آلی- فلزی چاپ و منتشر شده و در آن به صورت مفهومی و با استفاده از تصاویر اوربیتالی  به بررسی رابطه بین ساختار هندسی و پیوند در کمپلکسهای معدنی و آلی-فلزی پرداخته شده و از این نظر دیدگاه بسیار خوب و قابل درکی را در اختیار خواننده قرار می دهد.

این کتاب از شش فصل: فصل 1. قرار گیری لیگاند،  فصل 2. میدان های لیگاند اصلی: برهم کنشهای σ،  فصل 3.  برهم کنشهای π،   فصل 4. کاربردها،  فصل 5. تشابه هم لبی،  فصل 6. مبانی نظریه گروه و کاربرد آن تشکیل شده و در هر فصل بر اساس نوع موضوع، مثالهایی به همراه نمودار اوربیتال مولکولی کمپلکسهای مربوطه آورده شده که به یادگیری مفهومی و بصری درس کمک شایانی می نماید. در فصلهای 2 تا 4 ، در زمینه این که چرا بعضی یونهای فلزی با آرایش الکترونی مشخص ساختارهای هندسی معینی را انتخاب می نمایند و نیز در این خصوص که چرا بعضی لیگاندها از موقعیت های خاصی به یون فلزی نزدیک شده و نسبت به آن جهت گیری خاصی را انتخاب می کنند بحث شده و با استفاده از نمودارهای اوربیتال مولکولی به صورت کمی،  پایداری آرایش های الکترونی خاص با ساختار های هندسی معین اثبات گردیده است.

با توجه به تجربه چندین ساله اینجانب در زمینه تدریس مباحث مربوط به شیمی معدنی و ابهاماتی که در مورد پایداری بعضی کمپلکسها با ساختارهای هندسی خاص در اکثر کتب درسی دانشگاهی وجود دارد، مطالعه کتاب حاضر با توجه به نوشتار سلیس و متن روان آن می تواند کمک شایانی را در خصوص رفع بسیاری از ابهامات و سوالات در پیش بینی پایداری کمپلکسها از دیدگاه نظریه  اوربیتال مولکولی ایفا کند.

این کتاب می تواند برای کلیه دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری قابل استفاده باشد. به عبارتی این کتاب با نخستین ایده های نظریه اوربیتال مولکولی شروع شده و به تدریج مخاطب خود را به سمت درک ساختار الکترونی، هندسه مولکولی و  در بعضی حالتها، واکنش پذیری کمپلکسهای فلز واسطه رهنمون می سازد. نوشتن پیش گفتار توسط روالد هافمن برنده جایزه نوبل  برای این کتاب نیز اهمیت و کیفیت بالای مطالب ارایه شده در آن را تضمین می نماید. البته باید خاطرنشان کنم که این کتاب توسط آقای دکتر بهزاد نیز ترجمه شده است. در پایان امیدوارم کتاب حاضر مورد قبول و استقبال دانش پژوهان و استادان ارجمند قرار بگیرد.

قیمت روی جلد کتاب 160000 ریال است که با 31 درصد تخفیف به قیمت 110000 ریال در اختیار اعضای محترم انجمن شیمی ایران قرار خواهد گرفت.

جهت تهیه کتاب می توانید با شماره همراه   09141614543   تماس بگیرید و یا با ایمیل  saghastforoush@gmail.com  مکاتبه نمایید.

نکته: معرفی کتاب در سایت انجمن مبنی بر تایید محتوای علمی نمی باشد.